hi hi

One week on Iceland – Part 1

Why Iceland if you go cycling the US?

IJsland lag in eerste instantie helemaal niet in onze planning toe we onze fietsplannen voor de Pan-Am aan het smeden waren. We wilden onze tocht starten in het hoge noorden van Alaska, in het kleine olie stadje Deadhorse, gelegen aan het begin van een 700KM lange olie pijplijn naar het zuiden.

Vanuit Europa is Iceland Air de goedkoopste optie om op Alaska te vliegen. Iceland Air vliegt uiteraard, je raad het al, via IJsland. Dus dat zou een stopover worden in Reykjavik dachten wij, totdat Wendy van de Travelclub (waar we alles geboekt hebben) ons doodleuk vertelde dat we inderdaad een stopover hadden maar dat deze stopover tot maximaal 7 nachten mag duren zonder extra kosten. Hmmm... ok, wij zagen direct leuke extra mogelijkheden. Geen van ons beide was tenslotte eerder op IJsland geweest maar hadden het wel op het wensenlijstje staan.

iceland air

IJsland is zoals de overige Scandinavische landen niet bepaald goedkoop dus een week IJsland zou wel eens aardig op het budget in kunnen hakken, maar na wat berichtjes in de IJslandse Warmshowers Community te hebben gepost kwam de oplossing voor een niet al te dure overnachtingsmogelijkheid. (*lees gratis)
Simon onze IJslandse host was bereid om ons een week lang onderdak te geven vlak bij Reykjavik.
In Nederland hebben we zelf ook al aan diverse fietsers onderdak verleend. Fransen, Engelsen, Amerikanen, Duitsers, Belgen, Nederlanders en Finnen, Van allerlei pluimage heeft al bij ons thuis geslapen. Allemaal even gezellig en vol leuke en interessante verhalen.

Onze eerste IJslandse avonturen

Tja, onze avonturen op IJsland. De aankomst was ok. Na de bagage en fietsen te hebben verzameld in de luchthaven en na de fietsen te hebben opgebouwd in de speciale Bike Pit kon onze fietstocht naar onze host vlakbij Reykjavik eindelijk beginnen. Een tocht van zo'n 40 kilometer. Wie op de kaart van IJsland kijkt, daar Keflavík International Airport en Reykjavik op opzoekt ziet dat er praktisch alleen maar een snelweg tussen ligt. De 41.

route 41

We hadden over deze weg verschillende verhalen gelezen variërend van "goed te doen met de fiets" tot "begin er niet aan, levensgevaarlijk". En zoals hierboven te zien volgens Google Maps zelfs überhaupt onmogelijk per fiets. We waren dus op onze hoede en hebben geprobeerd een alternatieve route te vinden.
De Alternatieve route is deels gelukt. De route ging over van mooi asfalt naar mooi gravel, naar grof gravel, naar fijn gesteente, naar een haast ondoordringbare rotsblokken partij. Uiteindelijk niet te doen dus...

gravel

Aardig te doen nog.

gravel

Al iets minder goed te doen.

Helaas van de rest zijn geen foto's... but it did happen 😉

Dan maar de Route 41.
Route 41 was wonderbaarlijk goed te doen en we hadden een straffe wind in de rug. De op en afritten waren even opletten maar voor de rest, geen probleem.

41

41

Bij ons gastadres aangekomen bleek het adres niet helemaal te kloppen, of eigenlijk, helemaal niet te kloppen. Na een telefoontje te hebben gepleegd kwam een 4x4 aanrijden die we dienden te volgen tot het juiste adres, we zaten er maar een kwartier fietsen naast. DT.

Na geheel gesetteld te zijn in ons nieuwe verblijf zijn we vrijwel direct in slaap gevallen. Na al het gedoe van de laatste weken van zowel verhuizen als voor een lange reis voorbereiden en vele gebroken nachten hadden we blijkbaar wat in te halen. Ook de dag erna kon IJsland ons nog gestolen worden en zijn we amper ons bed uitgekomen.

On The Golden Circle Tour

Na flink te hebben uitgeslapen wilden we de volgende dag Reykjavik verkennen. Vol frisse moed zijn we op de fiets gestapt om "even" naar het centrum te fietsen. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Kim gewapend met GPS heeft uiteindelijk een route gevonden die niet via de snelweg (zonder vluchtstrook) liep maar via kruipdoor/sluipdoor paadjes.

Reykjavik

Met Reykjavik op de achtergrond.

Uiteindelijk kwamen we op een geothermisch strand uit waarvan wij hadden gelezen "Open All Year Round". Ook als het vroor zouden hier gezwommen kunnen worden door de warmwaterbron welke zich onder het stand zou bevinden. We hadden vol goede moed onze zwemkleding alvast meegenomen maar het mocht niet baten, we konden niet baden, tenzij we er bevriezingsverschijnselen aan over wensten te houden.
Het strand was mooi, een Blue Flag Beach zoals ze dit soort stranden noemen maar alles was gesloten en de pompen die het warme water omhoog dienden te pompen stonden helaas uit. Bummer.

beach

beach

Hot Pool zonder water.

beach

Dan maar verder het centrum van Reykjavik verkennen. Eenmaal weer op de fiets stuiten we per toeval op het BSI busstation. Het busstation vanwaar zo ongeveer alle tours naar alle toeristische attracties van IJsland vertrekken. Dat komt mooi uit dachten we direct, "kunnen we mooi de Golden Circle Tour boeken die we toch al voor verderop in de week in gedachten hebben"
Echter bij het boeken wordt ons vertelt dat we ook wel vandaag nog mee kunnen. "De bus verterkt over 20 minuten!"
Hieronder een paar foto's:

Geyser

Caution, Very Hot!

Caution, Very Hot!

Magic Landscapes

Gullfoss Waterfall

Gullfoss Waterfall

Land of "Game Of Thrones"

Land of "Game Of Thrones"

Game Of Thrones

"Game Of Thrones"

Private Tour

De volgende ochtend wakker geworden stapten we vol goede moed de deur uit om nu dan toch maar eens Reykjavik te gaan verkennen. Gisteren was het er niet van gekomen dus vandaag een nieuwe poging.
Bij het naar buiten stappen vinden we een briefje op onze deurmat:

briefje

"Hmmm... maar die hebben we net gisteren gedaan"
Na wat berichtjes heen en weer te hebben gestuurd met Sigga (de moeder van onze host) wordt besloten toch op toer te gaan, ze weten nog wel meer mooie plekjes.
We dachten Reykjavik in te gaan maar we worden getrakteerd op een complete privétour door zuid IJsland.
Erg lief en super gastvrij. IJslanders... we houden van jullie!!!

Mad Max landscapes.

Reclame commercial schieten voor WOW-Air

Hot Puts

The Blue Lagoon... the original one

The Blue Lagoon... the commercial one

Pool??

Lava Kustlijnen

A trip on the Moon

Links de Euraziatische Plaat en rechts de Noord-Amerikaanse Plaat. De brug ertussen houden we zelf maar even vast aangezien de platen 2cm per jaar uit elkaar schuiven.

Als we 's avonds terugkomen bij het appartement maken we eindelijk kennis met onze host Simon. Hij kwam net terug uit de bergen waar hij de hele winter als hut ranger had gewerkt met toeristen die er een nacht wilden verblijven. De hut kan zo'n 70 mensen herbergen en is dermate afgelegen dat deze alleen per Super Jeep (lees op banden van 1,5m hoog) en met sneeuwscooters te bereiken is. Elektriciteit wekken ze zelf op, Wifi is er amper, water pompen ze zelf op maar voor de hut ligt een gigantisch geothermisch meer en het noorderlicht is er vaker wel dan niet te zien in de wintermaanden.

We trakteerden hem op een maaltijd en Viking bier. Met zijn lange woeste haren had hij zelf ook zeker wel wat weg van zijn voorouders die noordelijke zeeën tussen de 8ste en 11de eeuw onveilig maakten.

*Het Viking bier was overigens niet te zuipen. Ze waren een belangrijk ingredient vergeten; Alcohol.

Previous

D-Day on Iceland

Next

Hoe gaat een B1/B2 Visum / ESTA aanvraag in zijn werk?

4 Comments

  1. Jeanette Bos

    Wow super gaaf om te lezen. Nu al een groot avontuur! X

  2. Hans

    Arjan en Kim weer een leuk verhaal. Ik zag diverse foto’s waar wij toen ook zijn geweest. Ze doen in IJsland heel veel films opnemen dat hebben wij ook gezien.
    Toe wij er waren waren ze ook een film aan het maken de mensen allemaal in dikke kleren maar de figuranten met heel weinig aan kou kou. Die brug over kloof was er toen nog niet. Nog veel plezier deze paar dagen op Ijsland.

  3. Marleen (ie weet wa Spies)

    Dt??
    Goed verhaal?

  4. Thijs

    Als die laatste foto van die ‘rocky road’ al lastig wordt.. Hou dan je hart maar vast in Patagonië!!! Die waren op de motor soms als ‘niet te doen’.
    Maar dan zijn jullie vast wel geoefend!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén